Főpályaudvar: Debrecen történelmének egyik legnagyobb fejlesztése lesz

Browse By

Tegnap megállapodott az önkormányzat és a NIF Zrt. a beruházás megkezdése előtt ellátandó feladatok kapcsán.
A főpályaudvart jövő tavasszal kezdik 
el építeni, a munkálatok előreláthatóan 2019-ben fejeződnek majd be. 

Ünnepélyesen aláírták a beruházó, Nemzeti Infrastruktúra Zrt. és Debrecen városa közötti együttműködési megállapodást az Intermodális Közösségi Közlekedési Központ (Főpályaudvar) kialakítására. A fejlesztés célja egy modern, a különböző közlekedési módok közötti közvetlen kapcsolatot megteremtő központ kialakítása. Egy helyen lesz a helyi és helyközi autóbusz pályaudvar, a vasútállomás, a villamos végállomás és a trolibuszok megállóhelye, megkönnyítve és meggyorsítva a Debrecenbe érkező, illetve a Debrecenből induló utasok közlekedését. Az eseményen jelen volt Tasó László, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, Papp László, Debrecen polgármestere, Kósa Lajos frakcióvezető, a város korábbi polgármestere és Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója.

A debreceni Nagyállomás és a Petőfi tér környezetében mintegy 42.000 m² hasznos alapterületű ingatlanon, kétszintes pinceszinttel és egy háromemeletes, négy épületrészt magába foglaló Intermodális Közösségi Közlekedési Központ jön létre. A vasútállomás jelenlegi épületegyütteséből a keleti szárnyat lebontják, a központi épületet felújítják, a nyugati szárny pedig megmarad jelenlegi állapotában. Két új irodaszárny épül, az összesen 8700 négyzetméter alapterületű épületben kap majd helyet a regionális és a helyi közlekedési cégek központja, a forgalomirányítás, de lesznek üzletek is benne.

A felszínen négy villamos befogadására alkalmas fejállomást alakítanak ki. A Főpályaudvar belső utasforgalmi területén jegypénztárak, információs központ, csomagmegőrzők, mosdók lesznek. Az autóbuszjáratok utasperonjai, valamint a vasúti peronokhoz vezető aluljáró közvetlenül csatlakozik majd az utasforgalmi térhez. Az épületen belül mozgólépcsők és liftek könnyítik meg az átszállást. A tér alatt egy 12.000 négyzetméteres buszpályaudvar lesz, innen indulnak a helyi és a helyközi autóbuszok, ahol korszerű utastájékoztatási rendszer épül ki. A Főpályaudvar keleti oldalán egy 11 500 négyzetméteres, háromszintes 390 férőhelyes parkolóház létesül, ahol 150 kerékpár elhelyezését biztosító, fedett tároló is helyet kap, a földszinten  taxiállomást alakítanak ki, akadálymentes parkolóval.

palyaudvar-nif_5(Papp László polgármester és Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója épp aláírják az együttműködési megállapodást)

 

A sajtótájékoztatón ott volt Tasó László is, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára, aki kiemelte: „A kormány a vidék fejlődése érdekében 23 megyei jogú várossal – az elsők között Debrecennel – kötött vagy köt megállapodást. A debreceni közlekedési központ kivitelezésének költségeit külön kormányhatározatban biztosította a kormány.

Papp László, Debrecen polgármestere hozzátette: „Hármas cél vezérelte a várost a beruházás tervezésekor: egyrészt Debrecenhez méltó közlekedési központot akartunk létrehozni, másrészt meg akartuk könnyíteni a városba érkezők dolgát azzal, hogy egy helyen tudják elérni az összes helyi- és helyközi közlekedési eszközt, harmadrészt pedig szerettük volna rendezni a Petőfi teret és környezetét is. Ennek megfelelően 150 ezer négyzetméternyi terület újul meg a beruházás végén.”

Kósa Lajos frakcióvezető, Debrecen korábbi polgármestere arról beszélt, hogy „ polgármestersége idején merült fel először az új Debreceni Főpályaudvar gondolata. A város az intermodális csomópontokra rendelkezésre álló országos keret felét megkapta, ami indokolt, hiszen az agglomerációval együtt 400 ezer ember használhatja majd nap, mint nap a központot.”

Nagy Róbert, a NIF Zrt. vezérigazgatója elmondta: „A NIF Zrt. 2016 év végéig kiírja a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési ajánlati felhívást. Eredményes eljárás esetén a nyertes kivitelezővel szerződéskötés 2017 elejére várható, a látványos kivitelezés tavasszal megkezdődhet. A beruházás uniós és hazai pénzügyi támogatás felhasználásával valósul meg, a beruházásra a forrás rendelkezésre áll.”